Kan man forhandle sig til maler priser?
Vi skal ikke kunne sige på vegne af alle malerfirmaer derude, hvordan de vælger at have en politik om, hvorvidt man kan prutte om prisen hos dem, som man mere jordnært kan kalde det, som det egentlig er at forhandle om en pris.
En maler ved jo, hvad der skal tjenes hjem på en given opgave, før det kan svare sig for vedkommende – og hans kollegaer – at udføre arbejde, om der så er tale om en større eller mindre malervirksomhed.
Specielt hvis man har ambitioner om at udvide forretningen, så skal der gerne en del kontanter i kassen for at kunne gøre dette.
Dog er det jo klart, at hvis disse penge skal falde ned i kassen, så skal de gerne komme fra tilfredse kunder. Og de skal gerne komme igen og anbefale ens firma til andre venner, bekendte, kollegaer og praktisk tale alle, man kender.
Det ville være surt, hvis man vred den sidste krone ud af en kunde som malerfirma, fordi man insisterende på dette, og så ville kunden tale negativt om ens firma, end hvis man fik en glad og tilfreds kunde, og så havde man givet lidt rabat, man normalt ellers ikke ville give.
Men det handler jo også om kundepleje, for hvis man har en glad kunde, der gerne kommer igen, kan man sige, at det ikke gør noget, hvis man mister lidt indtægt på en kunde, eller hvis opgaven med at male ligefrem ikke giver overskud i det givne tilfælde, hvis man i så fald er sikker på, at kunden kommer igen med mere arbejde senere, der giver overskud – og har anbefalet en videre.
Dette kan dog være svært at afgøre som specielt et nye firma, og det kræver nok, at man er en god strateg som forretningsmand, udover man er god til at lave sit malerarbejde.
Hvis du vil se, hvordan et bestemt firma sætter sine priser, kan du læse nærmere her: https://malerkanonen.dk/