Stå stærkere med en fagforening, der forstår dit fag
Der er mange, der primært skeler til prisen, når de skal vælge fagforening. Det er dog en forkert prioritering, da fagforeningens pris langt fra siger noget om, hvad den kan tilbyde dig. I stedet er det vigtigt, at du sørger for at se på, hvad fagforeningen er specialiseret i. Du vil få langt bedre rådgivning og adgang til langt bedre kurser, hvis du sørger for at vælge en fagforening, der arbejder med dit fag og derfor forstår de vilkår, der er i forhold til det.
Arbejder du med marketing, skal du selvfølgelig have en fagforening med fokus på det. En fagforening marketing kan for eksempel være kommunikationogsprog.dk. De har mange års erfaring og har derfor godt styr på branchen. Det giver dig en kæmpe fordel i forhold til at bruge dem aktivt i dit arbejdsliv.
Du kan bruge din fagforening på mange forskellige måder. Når du starter et nyt job, er det for eksempel vigtigt, at du sørger for at få læst din kontrakt igennem af din fagforening. De er vant til at læse kontrakter og kan derfor sige, hvis der er noget, som du bør være opmærksom på. Det kan være rigtig rart at få det frem i lyset og få talt det igennem med din arbejdsgiver, inden du skriver under.
Også til lønforhandlingen i forbindelse med dit arbejde kan det være rart for dig, at du kan spare med din fagforening. Det kan for eksempel være svært for dig at vide, hvad andre marketingmedarbejdere tjener. Derfor kan det være rart, at du har fagforeningens lønstatistikker at læne dig op ad. Dermed har du et bedre forhandlingsgrundlag.
Måske har du taget et kursus eller noget efteruddannelse, der gør, at du er berettiget til at få mere i løn, end du måske havde regnet med. Det er også rigtig rart for dig, at din fagforening kan hjælpe dig med at opklare det.