Skal man være omfangsrig mekaniker eller specialist?
Der er de mennesker, som generelt kan lide at pille ved biler og hele tiden udvide deres repertoire, hvad angår det at kende til biler. De søger gerne den nyeste form for mekanik, nye biltyper og instrumenter til at klare den slags; men de opsøger også gamle biler for at lære dem at kende, og de sætter sig ind i, hvordan man ordnede de biler dengang, og hvordan man kan gøre det nu.
Det er sådan en mekaniker, som godt kan lidt at favne bredt og blive klog på mange områder med biler, fordi man har biler som interesse og måske længe har haft det.
Så man ender med at slå sig ned som mekaniker i Mors for at hjælpe beboerne der i området.
Men en dag kommer man til kort med at kunne fikse en kundes bil, fordi man ikke er specialiseret i sagen.
Lidt om meget eller meget om lidt
Man er måske godt klar over, hvad det er for en type af bil, man har fået ind, og man kender da grundmekanikken ved den, så man kan klare de fleste opgaver med den, men lige den her specifikke opgave kan man ikke overkomme.
Det er blandt andet fordi, man har sat sig for meget ind i alt for meget forskellig viden om forskellige biler, at man aldrig har sat sig præcist ind i én biltype nok.
Sådan er man som menneske, og det er sådan, man har valgt at være som mekaniker. Her må man så henvise kunden til en specialist på opgavens omfang og biltype.
Det er af denne grund, at man heller ikke er blevet bilspecialist med en bestemt type af bil i hovedet, fordi man gerne ville favne bredt; men en anden mekaniker kan måske netop have gjort sig dygtig på et andet område med en bestemt biltype.
Vedkommende kunne så måske åbne et autoværksted i Mors med speciale i en biltype, hvis det var det, man ville.