Hvordan er reglerne lige med email marketing?
Kan du huske i gamle dage, når dørsælgeren helt uforvarende gik op til ens dør, bankede op og forsøgte at sælge en et produkt, man slet ikke havde brug for?
Nu om dage oplever man specielt, at telefonsælgere gør det samme, og de ringer som regel altid lige omkring spisetid, så de kan være sikre på, at man er hjemme dog.
Dog er kravene til specielt sidstnævnte blevet skærpet, så de må ikke ringe til dig, medmindre du har givet samtykke til det – det er lidt at sammenligne med de der klistermærker: “Reklamer – nej tak!”, som man sætter på postkassen:
Man kan dog lave undtagelser af nogle reklamer, man gerne vil modtage, men ellers skal reklamefolkene og postbuddet respektere denne afvisning.
Det nyere påfund er at forsøge at sælge en ting over nettet, som man også kalder email marketing, da der her menes mails med salg og ikke i form af banner-annoncer eller reklamer på nettet, som man alligevel kan blokere for.
Dog dikterer reglerne, at du som kunde skal have sagt “ja” til at modtage disse mails, ellers er der tale om spam og/eller ulovlig markedsføring.
Selvfølgelig vil der altid være nogle i udlandet, der sender en mails alligevel, hvis de får opsnuset ens mail, men hvis vi holder os til de anerkendte og især danske firmaer, hvordan kan de så sende en mails?
Som oftest sker det ved, at man skal foretage en handel på nettet, hvor man så måske ikke bemærker – eller man alligevel gør det – at man takker “ja” til at modtage nyhedsbreve og dermed reklamer over email-indbakken.
Her skal det så tydeligt fremgå, at man forsøger at sælge en noget ved at komme med for eksempel et godt tilbud – man må ganske enkelt ikke forklæde den slags salg alt for meget.
Herefter handler det så om at holde fast i denne abonnement og ikke tabe dem, men så er bolden også kommet over på deres side.