Er det nødvendigt at tage på skadecenter?
Når vi taler om et skadecenter, skal det ikke forveksles med skadestuen for mennesker: her er der tale om stedet, man kører ens bil hen, når den er gået i stykker.
Men derfor kan vi alligevel godt sammenligne en forandring her med et det, som vi spørger om i overskriften: hvornår er det nødvendigt at tage på skadecenter?
Det er ikke så længe siden, at man bare kørte på skadestuen, når man ikke havde den mindste tvivl om, at man var kommet til skade. Det kunne være en mindre skade eller en større skade, man dukkede alligevel op.
Det værste der kunne ske, var, at man skulle vente lidt længe på at blive tilset, men ofte kunne det også være nødvendigt, hvis man skulle have nogle penge udbetalt fra ens forsikringsselskab, at man netop have været forbi skadestuen for at blive tilset.
Desuden var det risikofrit, for det kostede ikke noget.
Nu om dage skal man ringe til et nummer, hvor de så bedømmer, om der er noget galt, om man selv kan løse det, skal søge læge ved næste lejlighed, eller om man skal just på skadestuen – og gerne lidt hurtigt.
Dette medfører, at ventiden på skadestuen gerne bliver nedsat, og man kun får de alvorlige tilfælde ind, og det øger jo effektiviteten.
Man snakker endda om at indføre en brugerbetaling, når man kommer på skadestuen.
Men hvad så med bilen hvis den for eksempel har fået en karrosseriskade, men man så ikke er helt sikker på, om man behøver tage på skadecenter?
Sådan en skade kan de fleste skadecentre godt klare, og selvom det måske kun er kosmetisk, at den skade har medført problemer, så er det jo stadig nødvendigt at få fikset – men måske ikke lige så tjept som med andre sager.
Skulle skaden have involveret problemer med bilen, så er det jo med at få løst hurtigst muligt.