Hvad der ikke er af muligheder i et lydstudie!
Et lydstudie er et spændende sted at opholde sig, hvis man har interesse for lyd, om det så er alt fra, at man skal kreere lydeffekter til en tegnefilm, eller man er ved at indspille et nyt album som kunstner.
Det rette lydstudie kræver dog nogle meget specifikke forhold, men det betyder ikke, at man behøver lave alle lydstudier på samme måde.
Hvis man ser et dyrt lydstudie, er det ofte et med et opdelt lydrum, hvor man optager lydene ved en mixerpult, mens selve udførelsen og fremskaffelsen af lydene foregår inde i en såkaldt soundbox, hvor magien finder sted.
Lydrummet, eller hovedbestanddelen af studiet, om man vil, kan man som sådan lave efter, hvad man har lyst til, men omdrejningspunktet er også et godt overblik ved en stor mixerpult, mens der er et glasvindue ind til soundboxen, hvor man kan kommunikere til folk eller personen derinde via et lydanlæg, man tænder og slukker.
For denne soundbox skal helst være isoleret fra andre lyde, der kunne komme udefra, og så skal der være god akustik derinde, så lyder bliver kompakt og ikke giver ekko i stor forstand.
Men som sagt er dette bare én måde hvorpå man kan lave sådan et lydstudie.
Et ret berømt lydstudie i Danmark, der har arbejdet med mange kendte kunstnere, har for eksempel en svømmepøl – tom, selvfølgelig – i deres soundbox, hvor man optager trommelyde, da det viser sig, at man fremskaffer lydene på den bedste måde her.
Måske har du i den forbindelse set dokumentarer fra kunstneres besøg i studier under deres optagelser, hvor det lader til, at det foregår ret gnidningsfrit at optage musik, når man oftest går derind med færdige sange.
Men her skal man vide, at de optagelser er ofte meget komprimerede, for at lave den rette lyd kræver virkelig meget teknik og finesse, og har man tid – og penge – nok, så kan man ende med at bruge rigtig lang tid i et lydstudie.