Lær dig selv at kende med blid yoga

Det kan godt være vanskeligt at finde en motionsform, som tilgodeser ens krop med alle dens skavanker – især hvis man har mange af dem. Uanset om man har skadet sin krop ved overdreven sportsudøvelse, i forbindelse med en ulykke, eller som følge af mange års opslidende arbejde, kan den forkerte motionsform blot gøre ondt værre. Hvis man vælger en motionsform, som belaster leddene og musklerne på en måde, som ikke er hensigtsmæssig i forhold til ens fysiske tilstand, risikerer man at oparbejde skader, som kan udvikle sig til endnu flere varige skavanker.

Blid yoga for krop og sjæl

Er man i besiddelse af en totaltskadet krop, er det en rigtig god idé at starte med at få en bedre kropsbevidsthed. Skade opstår som regel ikke ud af ingenting – mange af dem fr man, fordi man ikke er tilstrækkeligt opmærksom på sin krops signaler. Og det er her, yoga kommer ind i billedet. Med yoga kan du dyrke motion uden at risikere skader og smerter. Hvis du sørger for at vælge en yoga form i den blide ende – for eksempel Hatha yoga, Yin yoga, Yoga Nidra eller Kundalini yoga – kan du få en helt ny og forbedret balance i din krop og i dit sin., som kan hjælpe dig til bedre at forstå din krop.

Med Yin yoga lærer du at give slip på den evindelige kontrol, et hårdt arbejdsliv kræver. Yoga Nidra er den klassiske rejse ind i sindet, hvor du lærer om forbindelsen mellem krop, psyke og ånd – og med den stærke Kundalini yoga kan bringe dig i dyb kontakt med dig selv gennem åndedræt og chanting (rituel fælles afsyngning af mantraer). Hvis du er i tvivl om, hvilken type yoga du skal vælge, kan du med fordel kontakte en professionel yoga instruktør – for eksempel via joga.dk – for individuel vejledning og rådgivning.